Direktlänk till inlägg 11 maj 2014

Idébrist...

Av Rickard - 11 maj 2014 11:33

När man har sl:at ett antal år kommer man ibland till läget där det känns som att man använt alla sina idéer och inget är längre nytt. Det man inte testat känns bara tråkigt eller kliché. Där befinner jag mig i detta nu. Jag vet att det brukar släppa efter ett tag men det är lika jobbigt varje gång. Ofta brukar filmer, böcker eller rent av regelböckerna ge inspiration till nya äventyr men just nu står det still.


Till saken hör kanske att jag just skaffat nya mutant, år noll. Sl:ade första spelmötet i fredags och det var kanonkul. Gillar regler och världen och man får lite färdiga platser att spela igenom. Men sen då? Nu klarar vi oss säkert bra många spelmöten med det jag har, men vill helst hitta på eget. I MÅN (Mutant År Noll) utforskar man zonsektorer och varje sektor är unik. Vissa mer utvecklade än andra. Konceptuellt en spännande tanke. Problemet uppstår när spelarna väljer att dra österut innan jag preppat klart de områdena. Då blir det improv å det grövsta som gäller och ibland blir resultatet, meh!


Så idétorkan som just nu råder skapar en del problem när spelarna nu bestämt sig att dra till outforskat område. De har föståss valt ett område långt bort från de saker jag lagt ut på kartan för att locka dem dit. Klart kartan kan vara missvisande så att jag kan flytta innehåll hit och dit, men helst vill jag fylla ut. Har rotat runt på nätet efter adventure hooks och liknande, men till min förvåning så gav det noll. De hooks som ligger ute är väl spännande men de är ytliga, utan bakomliggande tankar om varför saker händer. Det kan vara att spelarna hittar mystiska ruiner eller liknande och det är väl en kul tanke och så, men vad ska hända där? En kul setting men sen då? Såg ett tips om att rp ska vakta eller förfölja en karavan ut i zonen, men varför? Den stora frågan jag fastnar på, är just den, varför? Det är där fantasin tar stopp just nu. Några idéer hur man löser det?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rickard - 25 maj 2014 00:28

Då var andra spelmötet i mutant avklarat. Vi har garvat, skämtat och druckit whisky. Men brottats med moraliska dilemman har vi inte gjort så mycket. Här ger man spelarna chansen att förhöra, diskutera eller göra vad som helst med en kannibal och de ...

Av Rickard - 18 maj 2014 20:14

Var iväg i lördags och lajvade. Hamnade i en diskussion om just M0. Fick höra en händelse som den jag pratade med hade sl:at. Han hade låtit dem träffa en svag motståndare men likväl farlig och låtit dem stänga in den i en garderob. Frågan blev då: V...

Av Rickard - 12 maj 2014 06:42

Efter att jag skrev här igår så klarnade saker lite. Etik, blev det jag tror är lösningen på mitt problem. Varje situation ska innebära ett ställningstagande. Vad är viktigast?  Att ha mat på bordet eller att rädda en främling? Vem ska dö? Den lilla ...

Av Rickard - 11 maj 2014 11:16

Jaha, ett blankt blad. Finns det något värre?   Kanske ska börja med att berätta vad den här bloggen ska handla om. En av mina hobbies är rollspel. Det har varit en stor del av mitt liv sedan 1991. Så man kan säga att det är ganska mycket tid som...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards